ניקיון זה עניין מדעי

כל התהליכים המתרחשים בעולם יכולים להיות מחולקים לקטגוריה של תהליך ביולוגי, כימי ופיזיקלי. במקרים רבים ישנו שילוב בין שלושתם. גם בהקשר של לכלוך וניקיון המדע והתהליכים הכימיים-ביולוגיים הם המכתיבים את הדרך. אז איך עובד המדע שמאחורי חומרי הניקיון. תחילה בואו נגדיר מה זה בעצם לכלוך.

מהו לכלוך

ההגדרה במילונית של לכלוך הינה "זיהום, טינוף וגרימה לאי ניקיון", אך אם נסתכל על ההגדרה בצורה יום יומית יותר ונפשט את ההגדרה המילונית נראה כי לכלוך הוא המצאות של חומר כימי או ביולוגי על גבי משטח שהוא לא אמור להיות עליו.

הדרך הטובה ביותר להבין את ההגדרה הזו היא באמצעות דוגמאות, למשל: עובש על מזון, קיר או וילון אמבטיה, הצטברות של כתמים על השיש או הכרים וקיימות עוד דוגמאות רבות אותן כולנו מכירים מחיי היום יום.

המדע שמאחורי חומרי הניקיון

מטרת מוצרי הניקיון

לפני שנצלול לתפקידים ספציפיים של חלק מחומרי הניקיון ננסה להבין את העיקרון העומד מאחורי כל חומרי הניקיון. המטרה שלהם הינה לפרק/להרוס את הקשר הכימי שקיים בין הלכלוך והמשטח עליו הוא נמצא.

השיטות לפירוק הקשר יכולות להיות פיזיות, למשל באמצעות שפשוף חזק או כימיות, למשל באמצעות סבון. כאשר מדובר על זיהומים כמו עובש או חיידקים, אחת השיטות היא פשוט להרוג את אותו מזהם וכך גם הקשרים הכימיים שלו עם המשטח עליו הוא נמצא יהרסו.

סבון

אחד החומרים המרתקים בעולם הניקיון (והכימיה בכלל) הינו הסבון. מדובר על מוצר פשוט מאוד, עם סוגים שונים של אפשרויות יישום וכיום גם שדרוגים רבים לנוחות ואיכות המוצר.

הסבון הינו חומר בעל מבנה משולב של צד אחד אוהב מים (הידרופילי) וצד שני הדוחה מים (הידרופובי). הצד ההידרופובי נקשר לשומן, שגם הוא חומר הידרופובי מאוד, מצד אחד ומהצד השני, ההידרופילי, הסבון נקשר למים. בפועל הסבון ממוסס את השומן בתוך המים באמצעות שבירה שלו ויצירת מבנים קטנים שמרכזם טיפות שומן, העטופות במעין בועה שמהצד הפנימי שלה היא הידרופובית ומהצד החיצוני (הפונה אל המים) היא הידרופילית.

בשל הפעילות הכימית הזו, הסבון הינו אחד החומרים הטובים ביותר לניקיון של שומנים וחיידקים. הסיבה שחיידקים נשטפים באותה צורה כמו שומן, הינה המבנה הכימי של הממברנה שעוטפת אותם, שגם היא הינה בנויה מחומרים הידרופוביים.

חומץ וחומצות

החומץ אינו חומר ניקוי בהגדרה הישירה שלו, אנחנו משתמשים בו להחמצה של ירקות, לרטבים שונים ולמאכלים רבים. אך, בשל החומציות הגבוהה של החומץ (אגב, משם שמו), הוא יכול לשמש בתור חומר מצוין להתמודדות עם אבנית ובכלליות לצורך חיטוי.

החומץ הינו בפועל תמיסה של חומצה אצטית בתוך מים, כשמוסיפים את החומץ אל האבנית אותה נרצה להוריד, היא גורמת לאבנית להתמוסס וכך היא מתנתקת מהמשטח.

דרך פעולה נוספת של החומץ הינה הריגה של חיידקים. החומציות הרבה אינה מאפשרת להם להתקיים.

חומצות נוספות הנפוצות בניקיון הביתי הינם תכשירים לניקוי אסלות, תכשירי הסרת אבנית וגם מלח לימון.

סודה לשתייה

סודה לשתייה הינה ההפך הגמור מהחומצה היות ומדובר על חומר בסיסי כשהוא בא במגע עם מים. בצורת האבקה הסודה לשתייה הינה מלח הנקרא סודיום ביקרבונט, ובמגע עם מים היא מתפרקת לשני רכיבים אלו. הביקרבונט מגיב עם המים וכך נוצר החומר הידורכסיד אשר מאפשר תהליך סיבון טבעי (יצירת סבון).

אקונומיקה

תמיסת נתרן תת-כלורי, או בשמו המוכר לכל חולה ניקיון, האקונומיקה! האקונומיקה היא חומר מעולה לניקיון של מזהמים ביולוגים כמו עובש, פטריות וחיידקים. הנתרן התת-כלורי מתמוסס במים ויוצר חומצה חזקה הנקראת חומצה תת כלורית. חומצה זו מגיבה עם כמעט כל חומר כימי (ובעיקר מאלו החשובים לפעילות התקינה של התאים). למשל היא עשויה להגיב עם חומצות גרעין שונות כמו DNA ו-RNA שהן המרכיב החשוב ביותר בגנום ובתהליך יצירת החלבונים בכל ייצור חיי. בצורה זו היא פוגעת בחיות ובפעילות הבסיסית של תאי החיידקים/עובש/פטריות.

קיימים עוד חומרים רבים ושונים, רובם עובדים על אחד מן העקרונות הכימיים שתוארו כאן ולכן בשביל לקבל את הניקיון המושלם, מבחינת הסרת הכתם/הזיהום עליכם להבין ממה הלכלוך שלכם עשוי וכך תוכלו להתאים את החומר הטוב ביותר למשימה.

כל סוג של כתם או עובש שמצטבר אצלנו בבית על הרהיטים, קירות ועוד.

סבון, חומץ, סודה לשתייה ואקונומיקה.

או באמצעות פירוק פיזי בין הלכלוך לאובייקטים עצמם, או באמצעים כימיים שהורסים את הזיהום עצמו.

אקונומיקה – המוצר האידאלי לכל חולה ניקיון. מנקה מזהמים ביולוגיים באמצעות התמוססות של החומר שלו בתוך הלכלוך.

מתחייבים ל- 100% אחריות

שיפצתם?
עוברים דירה?
בא לכם לחדש?

אל תשברו לעצמכם את הגב.
הצג צ'ט
1

כתבו לנו משהו...